Ennakoiva sisältösuunnittelu auttaa, kun markkinointitiimi hukkuu töihin
- antti909
- Mar 5
- 3 min read

Markkinoinnin to-do-lista täyttyy nopeammin kuin mitään ehtii ruksia pois. Sisältösuunnitelman edellyttämien blogiartikkelien, asiakastarinoiden ja some-postausten deadlinet paukkuvat kuin kattopellit tuulisena päivänä. Webinaarit, tapahtumat ja uutiskirjeet odottavat tekijäänsä. Samaan aikaan jostain kaukaa kuuluu kuiskaus ”ad hoc myyntimateriaalien päivityyy-yy-yyy-yys”.
Tiimi murtuu paineen alla ja luhistuu nyyhkyttämään taukohuoneen uuden sohvan taakse.
Kuulostaako etäisesti tutulta?
Mistä kiire syntyy?
ICT-alan markkinointitiimeissä kiire syntyy tyypillisesti kolmesta syystä:
1. Resurssien epätasainen jakautuminen
Kvartaalien loput ja alut kuormittavat erityisesti. Oma pikantin lisän yhtälöön tuo se, jos käytössä on kumppanirahaa, joka pitää saada nopeasti käytettyä johonkin.
Isot kampanjat ja tapahtumat syövät normaalin tekemisen aikaa. Aikaa ja huomiota vievät projektit tuppaavat tallomaan rutiinit allensa. Kukaan ei halua niin tapahtuvan, mutta niin vain usein käy.
2. Ennakoimattomat prioriteettimuutokset
Myynnin yllättävät tukipyynnöt
Tiesitkö, että äkilliset myynnin tukipyynnöt ovat suurin syy miespuolisten B2B-markkinoijien hiustenlähtöön? Ainakin luulisin niin. Naiset ja muunsukupuoliset varmasti oireilevat myös, sillä ad hoc -stressiltä ei säästy kukaan.
Uudet tuotelanseeraukset tai muut muutokset kumppanikentässä
Julkaisiko teknologiakumppani juuri jotain uutta ja järisyttävää? Hienoa, he varmasti kertoivat siitä myös teille hyvissä ajoin. Ai eivät?
3. Sisällöntuotannon mutkikkuus
Teknisen ja strategisen sisällön validointi vie aikaa
Jos tuotettavissa sisällöissä mennään teknisiin yksityiskohtiin tai otetaan kantaa yrityksenne strategisiin linjauksiin, menee niiden tarkistamiseen aina odotettua enemmän aikaa. Oliko tämä tarkoitus julkaista ensi kuussa? Lisää siihen suosiolla neljä viikkoa päälle.
Asiantuntijoiden aikataulujen yhteensovittaminen on haastavaa
Niiden, joilla on eniten kerrottavaa, ajalle on usein eniten kysyntää. Lisäksi asiakastyöt kiilaavat aina sisäisten projektien – millaiseksi markkinointikin valitettavasti usein koetaan – edelle.
Eri kohderyhmille räätälöinti vaatii useita versioita
Vertikaali- ja horisontaalikohtaiset versioinnit tai vähintään eri kohderyhmän tarpeet huomioivat some-postaukset vievät aikaa. Ei ehkä siksi, että ne olisivat yksittäin erityisen vaativia, vaan siksi, että saman asian pyörittely eri näkökulmiin sopivaksi vaatii tekijältään aikaa keskittyä. Ja kun sitä ei ole, valmistuminen viivästyy.
Ennakoiva sisältösuunnittelu: 3 työkalua
1. Vuosikellon tehokäyttö
Siitä ei ole montaa vuotta, kun joku jo julisti markkinoinnin vuosikellon kuolemaa. Mutta niissä yrityksissä, joissa myydään useampaa kuin yhtä tuotetta ja joissa sama porukka vastaa koko tarjonnan markkinoinnista, on vuosikello yhä elintärkeä väline töiden suunnitteluun.
Mutta ei vuosikellon pidä myöskään olla liian jäykkä, ennemminkin kannattaa rakentaa dynaaminen vuosikello, joka huomioi (siltä osin kuin ne tiedetään etukäteen):
Toimialan sesongit ja vuoden keskeiset tapahtumat: Muita toimenpiteitä kannattaa himmailla näiden ympäriltä ja keskittyä olennaiseen.
Sisäiset kampanjat määräaikoineen – vaikka kampanjasisältöjä ei vielä vuoden alussa välttämättä vielä tunnetakkaan, voi jonkinlaiset rajatolpat asettaa ajankäytön suhteen jo silloin.
Säännöllisesti toistuvat tehtävät: Selkeä prosessi, selkeät vastuut ja selkeä varasuunnitelma sairastumisten sekä muiden poissaolojen varalle.
2. Sisältöpankki puskurina
Aina ei voi olla tarjolla tuoretta sisältöä, ja toisaalta hyvin suunnitellun sisällön hyllyiän kuuluukin olla enemmän kuin yksi kampanjasykli. Säännöllisen some-markkinoinnin (tai muissa keskeisissä kanavissa julkaisemisen) takaamiseksi kannattaa ylläpitää sisältöpuskuria. Se voi sisältää esimerkiksi:
Ajattomia (tai vähintään pitkäikäisiksi suunniteltuja) asiantuntija-artikkeleita. Tällaiset yleensä käsittelevät isoja teemoja ja välttävät yksityiskohtiin menemistä, sillä isot asiat muuttuvat hitaammin kuin pienet.
Erilaiset versiot tai klipit jo tuotetuista videoista tai podcasteista. Sisältömarkkinoinnin Big Rock -toimintamallia mukailemalla kattavista videosisällöistä voi saada hyvin pitkäksi aikaa valtavasti matalalla kynnyksellä julkaistavia lyhyitä pätkiä.
Päivitettävät toimialaraportit ja oppaat. Jos saatavillanne on helposti itse tai riippumattomien tahojen tuottamia raportteja (toimialabarometrit, markkinadata), joista saa helposti pieniä nostoja, kannattaa niitä ehdottomasti hyödyntää.
Sekä omassa että riippumattomassa datassa on omat hyvät ja huonot puolensa: Toinen on uniikkia mutta potentiaalisesti vähemmän luotettavaa, toinen taas on luotettavampaa mutta yhtä lailla kilpailijoiden hyödynnettävissä.
Nopeasti muokattavat somepostaukset. Some-postauksiakin voi tehdä varastoon ja niille voi miettiä myös muokattavia formaatteja. Liian tiukkojen formaattien kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä pidemmän päälle kaavamaisuus paistaa läpi.
3. Modulaarinen sisällöntuotanto eli Big Rock
Hyödynnä modulaarista lähestymistapaa:
Pilko isot sisältökokonaisuudet pienempiin osiin.
Huomiota herättävät tai erityisen terävät viestit sosiaaliseen mediaan. Teaser-muotoon tehdyn sisällön voi ehkä laittaa blogiin. Ja koko materiaali kenties jonkinlaisen tunnistautumisen tai muun konversioindikaattorin taakse.
Muokkaa samasta sisällöstä eri versiot eri kanaville.
PDF-raportista slideshow- tai karuselli LinkedIn’iin. Samalla valituista yksityiskohdista voi tehdä omat infograafilla varustetut postauksensa. Ehkäpä raportin johdannosta voi samaan syssyyn tuottaa hieman eri sävyllä kirjoitetun blogiartikkelin? Löytyykö tiimistänne innokas videoesiintyjä, joka voisi esitellä raportin sisällön Youtubessa?
... Kiinnostaako ennakoiva sisältösuunnittelu?




Comments