top of page
lucas-k-wQLAGv4_OYs-unsplash_edited.jpg

Miten ICT-alaan erikoistunut sisältösuunnittelija auttaa saamaan enemmän irti asiantuntijoista?

  • antti909
  • Mar 5
  • 2 min read

Abstrakti kuva

ICT-alalla sisältömarkkinointi on erityisen haastava laji.


Kun puhutaan pilvipalveluarkkitehtuurista, tietoturvaratkaisuista tai järjestelmäintegraatioista, ei riitä että teksti on kieliopillisesti oikein, otsikot nasevia ja että lopusta löytyy CTA-nappi. Sisällön pitää puhutella teknistä (tai teknilliskaupallista) yleisöä oikeilla termeillä ja osoittaa ymmärrystä kohdeyleisön realiteeteista.


Ja tietysti tyrkkiä eteenpäin ostopolulla.


Tässä kaikessa auttaa ICT-alaan erikoistunut sisältösuunnittelija.

 

Miksi perinteinen B2B-sisältömarkkinointi ei riitä?

ICT-ala eroaa moniulotteisuutensa vuoksi monista muista B2B-sektoreista. Lisäksi muutostahti on nopeaa ja kärryiltä putoaa helposti. Myös ostajat ovat tyypillisesti hyvin valveutuneita, ja toisaalta ostopäätöksiin osallistuu usein IT:n lisäksi liiketoiminta- ja/tai talouspäättäjät.


Vaikka kuka tahansa sisältömarkkinoija voi varmasti halutessaan oppia ICT-alan monet erikoisuudet, on toinen juttu kuinka nopeasti se käy.

 

Pureva ICT-alan sisältömarkkinointi on kahden osaajan yhteispeliä

Hyvä sisältömarkkinointi ICT-alalla syntyy yhteistyöstä ja ymmärryksestä. Tarvitaan joku, joka tietää mistä puhuu, ja tarvitaan toinen, joka osaa muotoilla ja annostella asian niin, että muutkin saadaan ymmärtämään.


Asiantuntijoiden aika on arvokasta, ja siitä pitää saada maksimaalinen hyöty. Kokenut sisältömarkkinoija pystyy tuottamaan tarvittaessa yhdestä asiantuntijahaastattelusta useita laadukkaita sisältöjä – ja tekemään sen tehokkaasti.

 

Tekninen asiantuntija

Kukaan ei tunne ICT-alan markkinoinnissa käsiteltäviä aiheita yhtä hyvin kuin alalla työskentelevät asiantuntijat.


Heidän kalenterinsa on kuitenkin tyypillisesti täynnä, eikä ole tehokasta käyttää heidän aikaansa blogiartikkelien kirjoittamiseen. Ja jos aikaa olisikin, ei heille ole välttämättä luontevaa tehdä sitä markkinoinnin kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

 

ICT-alan sisältösuunnittelija

Sitten on sisältömarkkinoijat, joilla on kyky tehdä teräviä ja virheettömiä tekstejä. Jotka tuntevat erilaiset sisältömarkkinoinnin toimintamallit ja osaavat ajatella kokonaisuuksia kohderyhmän ja ostopolun vaiheiden näkökulmasta.


ICT-alalla he eivät voi kuitenkaan keksiä itse aiheita ja näkökulmia, joista kirjoittavat. Varsinkaan jos halutaan tehdä näkemykseen tai kokemukseen perustuvia ei-geneerisiä sisältöjä. Siihen tarvitaan asiantuntijan panosta.

 

ICT-alaan erikoistunut sisältösuunnittelija mahdollistaa monipuolisen ja tehokkaan markkinoinnin

Toimialakokemus on ymmärrystä kontekstista. Se on kykyä hahmottaa samaan asiaan liittyvät erilaiset näkökulmat.

 

1.    Saman asian monta ulottuvuutta

Jos puhutaan kokoluokaltaan suuresta palvelusta tai ratkaisusta, esimerkiksi suuryritysten käyttöön suunnatusta data platformista, on jo siinä itsessään monta ulottuvuutta, kuten:


  • Tekninen toteutus

  • Hallintamalli

  • Liiketoiminnalliset hyödyt

  • Tietoturvanäkökulmat

  • Integraatio- tai laajennusmahdollisuudet

  • Skaalautuvuus ja suorituskyky


Kaikesta näistä ei välttämättä ole järkevää kertoa yhdellä kertaa tai yhdessä paikassa. Hyvä sisältömarkkinoija osaa palastella eri näkökulmat omiksi sisällöiksi ja omaan kohtaansa asiakkaan ostopolulla.

 

2.    Kohderyhmän asemaan asettuminen

Toinen toimialakokemuksen mukana tuoma hyöty ymmärrys kohderyhmästä. On eri asia kertoa CTO:lle, miksi tämän olisi strategisesti järkevää investoida yhtenäiseen data-alustaan kuin käsitellä IT-päällikön epäilyksistä aiheutuvia ostamisen esteitä.


Entä miten asia paketoidaan liiketoimintajohdolle? Heidän tarpeistaanhan myös IT-kysymyksissä lopulta kyse.

 

3.    Toimialaan sovellettu sisältömarkkinoinnin osaaminen

Kolmas hyöty liittyy enemmän yleiseen B2B-sisältömarkkinoinnin osaamiseen, mutta sen soveltaminen ICT-alalla on oma juttunsa.


Samasta lähdeaineistosta voi usein olla mahdollista tuottaa useita eri sisältöjä, jotka kertovat saman asian eri näkökulmasta tai puhuttelevat eri ostopolun vaihetta. Tämä osaaminen sisältää myös ymmärryksen eri sisältöformaattien vahvuuksista ja heikkouksista.


Tällaisten mahdollisuuksien tunnistaminen edellyttää sekin kontekstuaalista ymmärrystä, tai ainakin riittävää toimialan kielitaitoa, että uskaltaa kysyä oikealta asiantuntijalta myös ne kysymykset, joita epäilee tyhmiksi. Kokemus on osoittanut, että ne ovat usein ne kaikkein tärkeimmät kysymykset.

 

Kiinnostuitko sisältösuunnittelun palveluistani? Ota yhteyttä!


 
 
 

Comments


bottom of page