Yhden hengen B2B-markkinointitiimi – näin teet elämästäsi helpompaa sisältömarkkinoinnin kumppanin avulla
- Antti Thilman

- Mar 20, 2024
- 2 min read
Updated: Mar 5

Image by: Milad Fakurian, Unsplash
B2B-markkinoinnissa yhden (tai korkeintaan kahden) hengen markkinointitiimit ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Se on vaativa rooli, jossa ihmisen huomion jakaa valtava määrä asioita. Kun päälle heitetään vielä myynnistä saapuvat ad hoc -pyynnöt, saattaa suusta päästä joskus kirosana. Onneksi kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
Miksi sisältömarkkinointiin kannattaa hyödyntää kumppania?
Yhden hengen markkinointitiimin kalenteri on täynnä moninaisia tehtäviä: Myyntimateriaalien laatimista, digikampanjoiden pystyttämistä, verkkosivun ylläpitoa ja tapahtumien järjestämistä.
Sisältömarkkinointi on markkinoinnin osa-alueena sellainen, jota ei voi tehdä strategisesti ja johdonmukaisesti ilman fokusta. Puhumattakaan siitä, miten aikaa vievää sisällöntuotanto on. Siksi sisältömarkkinoinnin sysääminen valmiiksi ylityöllistetyn markkinointipäällikön harteille on usein kohtuutonta.
Hyvä kumppani ottaa yrityksenne markkinointitavoitteet omikseen ja löytää keinot tukea niitä sisällöillä. Kyse on enemmän hihat käärivästä konsultista kuin resurssista, joka odottaa tarkkaa promptia (jos pieni AI-vitsi sallitaan).
Kolme tapaa hyödyntää sisältömarkkinoinnin kumppania B2B-liiketoiminnassa
Käytännössä sisältömarkkinoinnin kumppanuuteen on kolme erilaista lähestymistapaa. Kuten palveluissa aina, tässäkin tapauksessa valinta tehdään sen perusteella, kuinka paljon halutaan tehdä itse.
1. ”Sinä poljet, minä ohjaan” – kumppani sisällön tuotannon resurssina
Yksinkertaisin tapa hyödyntää kumppania on käyttää tätä tuotannon resurssina. Sinulla on tarve ja kumppani toteuttaa sen.
Tämä lähestymistapa vaatii kuitenkin kaikkein eniten palvelun tilaajalta. Tuottajalle on kyettävä briiffaamaan kaikki, mitä tältä odotetaan:
Kenelle sisältöä tuotetaan?
Mihin kontekstiin sisältöä tuotetaan?
Miten sisältö linkittyy yrityksenne liiketoimintatavoitteisiin?
Mikä on sisällön pääviesti?
Mitä sisällöllä halutaan saada aikaan?
Mihin kanavaan sisältöä tuotetaan?
Mitkä ovat sisältöön liittyvät avainsanat?
Jne.
Muuten kannattaa varautua pitkiin korjauskierroksiin.
2. ”Anna mä hoidan” – kumppani ulkoistettuna sisältöjohtajana
Edellisen kohdan lähes täydellinen vastakohta on ulkoistettu sisältöjohtajana. Tämä lähestymistapa voi pitää kaiken sisällään sisältöstrategian ja -suunnitelman laatimisesta ja/tai toteuttamisesta julkaisuaikataulusta huolehtimiseen ja analytiikkaan sekä optimointiin.
Äskeinen kuulostaa paljolta – ja toki siihen liittyvä työmäärä on huomattava – mutta kyse ei silti yleensä ole täysipäiväisestä tehtävästä.
Käytännössä tämä tarkoittaa strategiatyöskentelyä yhteistyön alussa ja sen jälkeen säännöllistä ohjausryhmätyötä, jossa tekemistä johdetaan yhdessä markkinointipäällikön ja myyntijohtajan kanssa.
3. Kahden edellisen hybridi
Kolmas vaihtoehto on itsenne näköinen sekoitus kahdesta edellisestä. Se voi muodostua esimerkiksi kevennetystä strategiatyöskentelystä yhteistyön alussa (keskittyen esimerkiksi vain yhteen ratkaisu- tai liiketoiminta-alueeseen), ja sen jälkeen sovitusta määrästä suunniteltuja sisältöjä.
Tarvittaessa tätä voidaan rikastaa yhteistyön ulkopuolisilla ad hoc -toimeksiannoilla. Ja toki tässäkin yhteistyömallissa hyvä kumppani voi suositella tuotettavia ”extrasisältöjä”, mutta päätätte niistä itse tapauskohtaisesti.
Palveluksessanne
Tässä kohtaa otan hatun päästäni ja tarjoan nöyrästi apuani riippumatta siitä, millä tavalla haluatte toimia. Ota siis yhteyttä, jos kaipaatte apua missään sisältömarkkinoinnin aspektissa.
***
Kaipaatko apua sisältömarkkinoinnissa?




Comments